Verzekeringen

Annuleringsverzekering
De annuleringsverzekering dekt onder andere de kosten die ontstaan door een annulering waarvoor een geldige reden is. Deze geldige reden wordt bepaald door de verzekeringsmaatschappij.

In grote lijnen vallen onder deze voorwaarden alle gebeurtenissen die u van tevoren niet hebt kunnen voorzien, zoals:

 

-       Vergoeding voor annulering of afbreking als familie 1ste en 2e graad of ex-partner ernstig ziek wordt of familie 1ste, 2e of 3e graad komt te overlijden

-       Onvrijwillige werkloosheid na een vast dienstverband

-       Onvoorziene ziekenhuisopname van minimaal 1 nacht tijdens de reisperiode

-       Afbreking van de reis door een onzekere gebeurtenis

 

De premie is 5,5% van de gehele reissom en € 3,50 poliskosten. Over dit bedrag wordt 21% assurantiebelasting berekend.

Tips bij beschadiging, verlies of diefstal
Bij vermissing of beschadiging van uw bagage tijdens een vlucht is het noodzakelijk dat u een PIR-rapport (Property Irregularity Report) laat opmaken door de vervoerder op de luchthaven. Bewaar de beschadigde artikelen, nota’s en verklaringen goed. Het kan voorkomen dat de verzekeringsmaatschappij u in een later stadium vraagt deze op te sturen.

Medische zorg in het buitenland
In de meeste vakantielanden krijgt u medische zorg als u, uw European Health Insurance Card (staat vermeld op de achterkant van je verzekeringspas) bij u hebt. De EHIC-pas is geldig in de landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland en Australië.

In sommige landen is de EHIC-pas niet geldig en heeft u een 111 formulier van uw zorgverzekering nodig. Dit geldt voor de vakantiebestemmingen: Marokko, Turkije, Tunesië en Kaapverdië. U kunt dit formulier (vaak online) via uw zorgverzekeraar opvragen.

Schadeclaim indienen
Als u helaas schade hebt, dan kunt u direct een schadeclaim indienen bij de verzekeringmaatschappij waar u, uw verzekering afgesloten hebt. Houd bij het melden van uw schade de nota’s, garantiebewijzen, verklaringen en andere bewijzen bij de hand. Hoe vollediger u de schade omschrijft en bewijzen toevoegt, hoe sneller uw verzekeringsmaatschappij uw schade kan afhandelen